Actualiteiten

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO: “Nadat we eerst een positieve trend zagen in het aantal inschrijvingen van tweedehands auto’s in januari en februari, eindigde ook de maand maart op een bemoedigende noot, met een stijging van +6,0%, zijnde 63 178 voertuigen in totaal. De cijfers voor het eerste kwartaal kwamen neer op een cumulatieve stijging van +9,1%, of 15 481 voertuigen meer in vergelijking met het eerste kwartaal van 2023.

Het aantal inschrijvingen van benzinewagens bleef stabiel (54,9%) maar het aandeel dieselwagens daalde van 35,5% in 2023 naar 31,9% in 2024, ten voordele van hybride en elektrische voertuigen, die hun marktaandeel respectievelijk zagen stijgen van 7,7% naar 9,9% en van 1,7% naar 2,8% over dezelfde periode.


“Het aantal inschrijvingen van nieuwe wagens zakte met 13,5 % in maart 2024, wat neerkomt op 44 751 voertuigen in vergelijking met 51 754 over dezelfde tijdsspanne van vorig jaar. Het is echter belangrijk om deze daling te nuanceren, want in maart 2023 werd een sterke stijging vastgesteld. Ondanks deze daling vertegenwoordigt het aantal inschrijvingen in maart 2024 nog steeds een stijging met 8 335 inschrijvingen tegenover 2022. Bovendien groeide de markt in de eerste drie maanden van 2024 met 2,8%.”

Tijdens het eerste kwartaal van 2024 noteerden we – vooral in Vlaanderen, dankzij de premie - een sterke stijging van de door particulieren aangekochte nieuwe en tweedehandse elektrische voertuigen, een stijging van respectievelijk 139,5% en 202,4%.”

De inschrijvingen van elektrische wagens (alle categorieën) - eerste kwartaal van 2024

Het aantal nieuwe, door particulieren ingeschreven elektrische wagens is in februari 2024 meer dan verdubbeld tijdens het eerste kwartaal van 2024 tegenover 2023: van 2442 eenheden naar 4869 eenheden (+99,4%).

Deze positieve dynamiek is duidelijk merkbaar in Vlaanderen, waar in de eerste drie maanden van 2024 3 971 nieuwe elektrische voertuigen werden ingeschreven, tegenover 1 658 voor dezelfde periode in 2023, wat neerkomt op een stijging van 139,5%. Deze groei zorgt voor een marktaandeel van 81,6%, een stijging van 13,7% ten opzichte van 2023.

Het aantal inschrijvingen van elektrische tweedehands voertuigen door particulieren kende ook aan aanzienlijke stijging in de loop van het eerste kwartaal van 2024 ten opzichte van 2023, van 1003 voertuigen naar 2576 voertuigen, of een stijging met 156,8 %. Deze groei heeft het marktaandeel van particulieren opgedreven met 50,6 % tegenover 37,0% in 2023.

In alle gewesten van België was er in het eerste kwartaal van 2024 een duidelijke stijging van het aantal inschrijvingen van tweedehands elektrische voertuigen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Vlaanderen is goed voor het grootste aandeel van de totale inschrijvingen (76,9%), gevolgd door Wallonië (18,9%) en Brussel (4,2%).

Vlaanderen noteerde een totaal van 1981 inschrijvingen, wat neerkomt op een aanzienlijke groei van 202,4% ten opzichte van het voorgaande jaar.

Hoewel de absolute volumes lager zijn dan die in Vlaanderen en Wallonië, heeft Brussel ook een aanzienlijke groei in inschrijvingen gezien, met een stijging van 120,4% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023.

En hoewel de groei gematigder was dan in de andere gewesten, registreerde Wallonië in totaal 487 inschrijvingen, wat een groei van 62,9% betekent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023.

Enkele grote concessiehouders en tweedehandsverkopers deelden hun interessante inzichten met ons:

Frédéric Vassamillet, SOCO: “De maand begon relatief rustig, maar deze week zagen we een stevige stijging met een inhaalbeweging van de vertraagde verkoop. Wat betreft de opdeling in brandstoftypes vertegenwoordigen de benzinewagens de hoofdmoot van de markt, gevolgd door dieselvoertuigen, en een klein marktaandeel voor hybrides.
De meest prominente merken zijn BMW, Peugeot, VW, Opel en Renault.
Op de tweedehandsmarkt is er een lichte stijging sinds maart 2023. Consumenten lijken een voorkeur te hebben voor relatief recente tweedehandsvoertuigen, tussen 3 en 4 jaar oud, met een lage kilometerstand en een gemiddelde prijs van ongeveer € 20.000.”

Ward Van Sighem, Auto’s Verschueren: “De maand maart liep op zijn einde toen ik een verbetering van de cijfers merkte ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In maart kenden we twee zeer dynamische weken en twee minder goede weken. De benzinevoertuigen zijn goed voor ongeveer drie kwart van de verkoop, gevolgd door dieselwagens, die iets minder dan één kwart uitmaken, gevolgd door hybride voertuigen. Daarbij moet ik aanstippen dat volledig elektrische voertuigen slechts een zeer klein deel van onze huidige verkoop vormen.”

Koen Claesen, Groupe Van Mossel Automotive: “Hoewel er variaties waren in de gebruikelijke vraagpatronen, zagen we in maart 2024 een lichte verbetering ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. We zagen een vermindering van de impact die doorgaans samengaat met de maand van het autosalon en ook een vermindering van de traditionele piek in de vraag aan het begin van het jaar. Dit resulteerde in een gelijkmatiger spreiding van de vraag over het hele eerste kwartaal. Voor particuliere klanten hebben we tactische aanbiedingen op voertuigen die op voorraad zijn, terwijl we stevige promoties bieden op instapmodellen.
Wat de wagenvloten betreft, zien we een intensievere concurrentie, wat een positief effect heeft op de prijzen voor wagenvlootklanten. Bovendien profiteren elektrische voertuigen nu van speciale aanbiedingen die aantrekkelijker zijn voor wagenvloten.”

Ivo Willems, Cardoen: “We zien een lichte stijging van de verkoop ten opzichte van vorig jaar, maar we hebben de indruk dat voor dit eerste kwartaal maart minder dynamisch was dan februari. Wat elektrische voertuigen betreft, krijgen de klanten uiteenlopende dingen te horen. We merken een daling van de vraag op de inruilmarkt, vooral voor oudere voertuigen, wat zich vertaalt in iets minder voordelige aanbiedingen voor onze klanten. Aan de andere kant blijft de vraag naar kleine auto's met een lage kilometerstand groot, maar het aanbod is beperkt door de stopzetting van de productie van dit soort wagens de afgelopen jaren.”

Simon Bossuyt, DEX: “Ondanks een wat trage start was maart weer een goede maand. Vergeleken met vorig jaar noteerden we opnieuw een stijging van de verkoop en overtroffen we zelfs onze doelstelling.
Veel consumenten lijken te twijfelen over hun aankoopbeslissingen, maar als verkopers richten we ons vooral op hun behoeften, zodat we passende voorstellen kunnen doen.
Meer specifiek voor ons zijn we in zekere zin slachtoffers van ons eigen succes. Door de grote vraag en de snelle verkoop kunnen we onze showroomvoorraden soms niet snel aanvullen. Desondanks werken we hard en verwachten we in de komende weken weer een volledige voorraad te hebben.”

Joost Kokke, VP AUTO1 Group België: "In het eerste kwartaal van dit jaar merkten we al positieve ontwikkelingen op de tweedehands automarkt en dat vertaalt zich in een goede dynamiek tussen onze sourcing en onze verkoopplatforms. De AUTO1 Group Price Index, ons rapport dat de maandelijkse evolutie van prijzen weergeeft, toont bovendien aan dat de prijzen van tweedehands auto’s in maart ook weer zijn gedaald met 2,8% ten opzichte van februari. Dit is een tegengestelde beweging met vorig jaar, waar de prijzen van februari op maart stegen met 1,2%. Kijken we naar het hele eerste kwartaal van dit jaar, dan zijn de prijzen al met 3,3% gedaald, dubbel zoveel als de prijsdaling over het hele jaar 2023. Deze dalende trend van prijzen geeft een positieve duw aan de tweedehands automarkt en beïnvloedt de wisselwerking tussen de in- en uitstroom in goede richting."

Inschrijvingen tweedehandse wagens – maart 2024:

Details tweedehandse personenwagens:

De merken van tweedehands auto's die de verkoop domineerden in maart en in het eerste kwartaal van 2024 zijn Volkswagen en BMW. De top 5 wordt aangevuld door Mercedes (dat een plaats stijgt naar nummer drie), voor Opel en Peugeot.

Wat betreft de populairste modellen veranderde er in januari niets voor de top 4. De VW Golf (2.348) kwam op de eerste plaats, voor de VW Polo (1.821), de Opel Corsa (1.714) en de BMW 3 Reeks (1.355). De BMW 1 Reeks, die in januari op de vijfde plaats stond, behield zijn positie met 1.342 inschrijvingen.

De benzinemotoren hebben nog steeds een marktaandeel van 54,9%, terwijl het aandeel van tweedehandse dieselwagens blijft dalen tot 31,9%. Het is anderzijds bemoedigend dat het aandeel hybride en elektrische voertuigen blijft toenemen, zelfs al blijft deze stijging bescheiden. Dit is voornamelijk te danken aan het stijgende aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) die nu 9,9% voor hun rekening nemen (zowel succesvol bij particulieren als bij bedrijven – het aandeel PHEV zal naar verwachting wel afnemen in de toekomst), terwijl er 2,8% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt.

De verhoudingen liggen duidelijk anders voor nieuwe inschrijvingen van personenauto's, waar hybride en elektrische voertuigen, aangevuurd door leasingaankopen en aankopen voor bedrijfsvloten, het grootste deel van de verkoop voor hun rekening nemen, met een percentage van 64,3%. De gegevens voor de eerste drie maanden van 2024 laten een opwaartse trend zien, met een gestage toename van het aantal van deze voertuigen op de wereldmarkt. Als gevolg daarvan kunnen we verwachten dat hun aandeel de komende maanden zal blijven groeien.

De vraag is wel in hoeverre de PHEV (Plug-in Hybrides) zullen evolueren op de occasiemarkt rekening houdend met de onlangs gewijzigde fiscaliteit.

In maart 2024 de mediane leeftijd van tweedehandsvoertuigen bedraagt 7 jaar en 11 maanden, wat nog steeds relatief hoog is. De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen verraadt op zich niet echt dat het totale wagenpark flink aan het verouderen is, en dat is uiteraard een nefast verschijnsel voor de vergroening en uitstootreductie.

In de laatste maanden van 2023 is het aantal geleverde nieuwe auto's aanzienlijk toegenomen, waardoor er meer recente tweedehandsauto's op de markt zijn gekomen en het Belgische wagenpark is verjongd – 36% van de ingeschreven tweedehandswagens is minder dan 5 jaar oud.

De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit, maar er is beweging in. Maar liefst 90% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt is gedaald van 11% in maart 2023 naar 10 % in 2024. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij – voorlopig nog - vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.

Vlaanderen blijft de markt voor inschrijvingen van tweedehandse personenwagens domineren, met een aandeel van 56%. Het marktaandeel van Wallonië stijgt van 37% naar 36%, terwijl Brussel behoudt zijn marktaandeel van 8%.

***********************

TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs. De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

Welkom!

Onze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren (en kan je dus helaas niet weigeren).

Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden en om je gebruikservaring te optimaliseren. Lees het privacy- en cookiebeleid voor meer informatie.