Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO : “De groei op de tweedehandsmarkt heeft in december nog een klein duwtje in de rug gekregen: er werden afgelopen maand 51.220 tweedehandswagens ingeschreven, een groei van +0,5% ten opzichte van december 2022. Daardoor kon het volledige jaar 2023 een stijging noteren van +7,2% tot 689.170 eenheden. Dat zijn er 46.501 meer dan vorig jaar maar wel -2,9% (20.429 stuks) minder dan in 2021. Het lijkt er alvast op dat de markt van de tweedehandswagens ook de komende jaren op een hoog niveau zal blijven.
Volkswagen was in 2023 het best verkochte occasiemerk, voor BMW, Mercedes, Opel & Peugeot. Bij de meest populaire modellen voerde de VW Golf (28.710) het klassement aan, voor de VW Polo (20.520), de Opel Corsa (19.131), de BMW 3-reeks (16.309) en de Ford Fiesta (14.451).
De occasiemarkt evolueert dus nog steeds gunstig, mede dank zij de grotere beschikbaarheid van tweedehandswagens en stagnerende of zelfs licht dalende prijzen. Dat is interessant voor de klant, want hij gaat enerzijds mogelijks iets minder moeten betalen voor een recente tweedehandswagen maar anderzijds blijft de inruilwaarde van zijn wat oudere wagen nog hoog. Dank zij het hogere aantal leveringen van nieuwe wagens merken we een verhoogde instroom van recentere occasies op de tweedehandsmarkt, die de afgelopen tijd verder verouderde. De gemiddelde leeftijd van het Belgische wagenpark neigt ondertussen al richting 10 jaar en de mediane leeftijd van de tweedehandsinschrijvingen lag in 2023 ook behoorlijk hoog (7 jaar en 11 maand).
We zijn voor de komende maanden benieuwd naar het effect van de premie voor tweedehandse elektrische wagens in Vlaanderen: dat marktsegment is momenteel met amper 1,8% immers nog sterk ondervertegenwoordigd. Ondertussen wordt de occasiemarkt gedomineerd door de benzinemotor (54%), voor de diesel (35,6%) en de hybride (8,1%).”
“Bij de nieuwe wagens blijft het euforie alom: in december steeg het aantal inschrijvingen met +4,6% (25.715 eenheden) waardoor we in 2023 maar liefst +30,1% hoger eindigden dan in 2022. Met 476.675 nieuw ingeschreven wagens knoopt 2023 aan met de cijfers van 10 jaar geleden. Voetnoot hierbij is dat er dit jaar heel wat ‘achterstallige’ wagens werden geleverd: de inschrijvingscijfers zijn dus geen perfecte spiegel van de bestellingen. We moeten de uitvlakking van de Corona-dip op wat langere termijn zien.
Ondertussen zijn de stocks bij de dealers goed gevuld met nieuwe wagens. Enerzijds met auto’s die eerder werden besteld en met vertraging worden geleverd en ingeschreven, maar anderzijds met onverkochte wagens. Daardoor kunnen de klanten – eindelijk - snel kunnen rondrijden met de wagen van hun dromen, én kunnen er interessante voorwaarden gegeven worden in januari-februari. Opvallend is dat bijna de helft van de nieuw ingeschreven wagens een hybride of elektrische auto was. Memorabel in 2023 was de start van de uitfasering van plug-in hybrides wat op termijn nog meer in de kaart zal spelen van de elektrische wagens, waarvoor er in Vlaanderen al heel wat bestelbons klaarliggen met het oog op de premie van de Vlaamse regering.”
Enkele grote concessiehouders en tweedehandsverkopers deelden hun interessante inzichten met ons.
Ivo Willems, Cardoen: “We hebben een goede maand december 2023 achter de rug met een stijging van om en bij de 10% ten opzichte van vorig jaar. Aangezien er opnieuw een groter aanbod is van de ge(pre)registreerde wagens kunnen we die opnieuw aanbieden en we kunnen sinds enkele weken zelfs opnieuw kleinere wagens zoals de Citroën C3 of de VW Polo aankopen – dat was vorig jaar ondenkbaar. We merken dat er gigantische stocks staan bij de dealers, invoerders en traders met als gevolg dat de prijzen beginnen te zakken. Vooral elektrische voertuigen blijven momenteel lang in stock staan en door het stopzetten van de Duitse subsidies kan je verwachten dat de prijzen op die wagens nog sterker gaan zakken.
In de occasiemarkt overtreft de vraag naar oudere occasiewagens nog steeds het aanbod. Het aanbod blijft daar dus schaars terwijl de kwaliteit lager ligt dan vroeger en daarom blijven we weg van de markt, net als andere collega’s. Deze situatie betekent de consument twee keer zijn voordeel kan doen: wagens zijn goedkoper dan enkele maanden geleden maar de over te nemen wagen heeft zijn waarde (minstens) kunnen behouden waardoor het te betalen restsaldo dus lager ligt. Wie een overname heeft, kan dus beter nu kopen.”
Steven Vanzurpele, GMS Group: “GMS Group sluit een bijzonder jaar goed af. We zijn gestart met een schaarste voor meest gevraagde tweedehandswagens en de bijhorende hoge prijzen, zowel in aankoop als verkoop. De veranderde fiscaliteit zorgde in het voorjaar voor een ultieme rush op hybridewagens en na de zomer kregen we een heel ander beeld met twijfelende klanten en druk op de prijzen, vooral voor elektrische wagens. We kregen een groter aanbod maar onze klant werd selectiever. De snelle opeenvolging van nieuwe regels en de snel veranderende automobielwereld creëren twijfel waardoor veel klanten hun beslissing uitstellen. Onze verkopers hebben meer en meer een adviesrol gekregen waarbij ze de klanten moeten begeleiden bij de keuze voor een tweedehandswagen. Wij zijn ervan overtuigd dat die adviesrol ook in 2024 het verschil zal maken. GMS Group is verder ook tevreden over de maand december. We merkten een grotere vraag naar tweedehands elektrische en hybride wagens als gevolg van de aangepaste marktprijzen. Ook klanten die willen genieten van de premie van de Vlaamse Overheid kwamen het aanbod al eens bekijken.”
Frédéric Vassamillet, Soco: “December was een mooie afsluiter van het jaar met een stevige stijging ten opzichte van 2022. We hebben een goede instroom voertuigen tegen de juiste prijs en die onmiddellijk leverbaar zijn. Het afgelopen jaar begon met een uitstekend eerste kwartaal, gevolgd door een vertraging in de verkoop en uiteindelijk een hernieuwd momentum in het laatste kwartaal. De markt voor tweedehandsauto's werd opgeschud door een stijging van de prijzen in 2022 en begin 2023, gevolgd door een stabilisatie en een daling vanaf september. Tegelijk zijn tweedehandsauto’s nu vlotter beschikbaar en dat is geruststellend voor de klanten – zowel voor de particuliere klant als voor KMO’s want voor hen blijft de occasie een goede keuze op financieel (nieuwe wagens blijven duur) en ecologisch vlak (wagens worden gereconditioneerd).
De trend gaat duidelijk in de richting van benzinemotoren. Onzekerheid en de toegang tot lage-emissiezones (LEZ) spelen hierin een grote rol. Occasie hybride en elektrische wagens zijn duidelijk niet populair bij particuliere klanten, ook al wegens teveel onzekerheid. Bovendien zijn er in Wallonië geen steunmaatregelen om particuliere consumenten te helpen bij de overstap naar elektrische auto's. De nieuwe autofiscaliteit van 2025 zal daar niets aan veranderen, maar kan wel een duwtje in de rug geven voor 2024. Tegelijk krimpt de markt voor “nulkilometerauto's” door een te laag aanbod van aantrekkelijke voertuigen. De autohandel is vandaag de dag niet is vanzelfsprekend, maar we zijn optimistisch over de markt voor tweedehands auto's in 2024.”
Joost Kokke, AUTO1 Group België : "In 2023 hebben we interessante ontwikkelingen gezien in de markt voor tweedehands auto's, zoals stabiele prijzen voor tweedehands auto's na de prijsdaling in het vierde kwartaal van 2022, nieuwe fabrikanten uit China die de Europese markt betreden en een toename van het aantal leveringen van nieuwe auto's. Dit heeft ertoe geleid dat de markt voor tweedehands auto's in 2023 weer richting een kopersmarkt is gegaan. Onze meest succesvolle partnerdealers blijven zich richten op snelle voorraden en snelle beslissingen, wat een dynamische wisselwerking tussen vraag en aanbod blijft genereren, ook in december. Hoewel we nog steeds op een hoger prijsniveau zitten dan voor Covid-19, kunnen we 2023 als een stabiel jaar markeren wat betreft de prijzen van tweedehands auto’s. De AUTO1 Group Price Index toonde het hele jaar lang een relatief stabiele curve waar de prijzen van januari tot december met slechts 1,6% daalden. Het blijft een dynamische markt dus het is moeilijk om harde voorspellingen te maken, maar we verwachten wel dat de prijzen stabiel zullen blijven in 2024 en mogelijk nog lichtjes zullen dalen. Op lange termijn kunnen tweedehands prijzen mogelijk weer stijgen door de elektrificatietrend die steeds meer zijn intrede doet op de tweedehands automarkt."
Inschrijvingen tweedehandse wagens – december 2023:
Details tweedehandse personenwagens:
Volkswagen en BMW waren in 2023 de meest verkochte merken tweedehandse personenwagens vóór Mercedes, Opel & Peugeot.
Op kop staat nog steeds de VW Golf (28.710) en VW Polo (20.520) gevolgd door de Opel Corsa (19.131), de BMW 3-reeks (16.309) en de Ford Fiesta (14.451).
Het aandeel van de diesels blijft ook bij de tweedehandswagens verder dalen tot 35,6%, terwijl het aandeel benzinemotoren nu al stijgt tot 54,0%. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam op de tweedehandsmarkt en overschrijdt met 10,4% net de magische grens van 10%. Dit is voornamelijk te danken aan het stijgende aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) die nu 8,1% voor hun rekening nemen (zowel succesvol bij particulieren als bij bedrijven – het aandeel PHEV zal naar verwachting wel afnemen in de toekomst), terwijl er 1,8% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt.
Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen – dank zij leasing en bedrijfswagens - inmiddels al meer dan de helft van de verkoop betekenen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maakten op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de tweedehandsmarkt momenteel nog beperkt is, maar maand naar maand zal groeien naarmate hun aantal zal stijgen op de totaalmarkt. De vraag is wel in hoeverre de PHEV (Plug-in Hybrides) zullen evolueren op de occasiemarkt rekening houdend met de onlangs gewijzigde fiscaliteit.
De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen bedraagt nu 7 jaar en 10 maanden. De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen verraadt op zich niet echt dat het totale wagenpark flink aan het verouderen is, en dat is uiteraard een nefast verschijnsel voor de vergroening en uitstootreductie.
De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit, mar er is beweging in . Maar liefst 89% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt zich stabiliseert op 11%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij – voorlopig nog - vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.
Traditioneel is Vlaanderen met 54% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens - een groei met 1% ten opzichte van vorig jaar - terwijl Wallonië stijgt van 37% naar 38% en Brussel 2% moet inboeten.
***********************
TRAXIO STATS
TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs. De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.