Actualiteiten

 
Op 14 juni van dit jaar heeft de RVA zijn informatie voor werkgevers aangepast, en meer specifiek zijn 'infoblad' over de elektronische versie van de controlekaart C3.2 (kortweg eC3.2).

De controlekaart C3.2 is een document dat de werkloze in zijn bezit moet hebben en moet invullen vanaf de eerste effectieve werkloosheidsdag van elke maand waarin hij tijdelijk werkloos is. Aanvankelijk was dit een papieren document dat werkgevers aan tijdelijk ontslagen werknemers moesten geven.

Maar sinds enkele maanden (01.09.2023) kunnen ze kiezen voor een elektronische versie van controlekaart C3.2 (via een webplatform of een applicatie), mogelijk onder de volgende voorwaarden:

- Als dit is voorzien in een cao van de sector of de onderneming, of is bepaald in het arbeidsreglement. In dat geval is het gebruik van de elektronische kaart verplicht;
- Als er een wederzijds akkoord is tussen de werknemer en de werkgever.

Door het elektronische formaat te gebruiken, hoeft de werkgever niet elke maand nog een papieren formulier te overhandigen.

Vanaf 1 januari 2025 zal de RVA het gebruik van de eC3.2 verplicht stellen. Er wordt echter een overgangsperiode ingesteld, tot 30 juni 2025, voor werkgevers of werknemers die problemen ondervinden met deze nieuwe technologie.

Dat is goed nieuws, want de RVA verlicht zo de (erg) zware administratieve verplichtingen die op werkgevers drukken.

Welkom!

Onze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren (en kan je dus helaas niet weigeren).

Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden en om je gebruikservaring te optimaliseren. Lees het privacy- en cookiebeleid voor meer informatie.