Actualiteiten

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO: "Augustus is met een daling van -4,0% een kalme maand geworden voor de inschrijvingen van tweedehandswagens. Na een sterke maand juli blijft het voorlopige jaartotaal nog altijd prima (+5,7%) en gaat het resultaat al flink richting het half miljoen occasies met 490.296 eenheden. Dat zijn er bijna 60.000 meer dan twee jaar geleden.

De eerste helft van augustus was erg rustig in de showrooms maar de tweede helft van de maand herpakte de markt zich wel. De tweedehandsmarkt blijft het nu al jarenlang bijzonder goed doen. De prijzen van de tweedehandswagens blijven geleidelijk dalen terwijl de instroom van recente occasies voldoende hoog blijft: dat zijn perfecte omstandigheden voor een bloeiende markt.

In augustus 2024 werden in totaal 29.333 nieuwe auto's ingeschreven. Dat zijn er -20,3 % minder dan de 36.798 van augustus 2023. De cumulatieve cijfers voor de eerste acht maanden van het jaar laten ook een licht dalende trend zien, van 335.942 in 2023 naar 324.892 in 2024, een daling van -3,3%.

Het is belangrijk ook deze daling binnen de juiste context te zien. Het jaar 2023 kende namelijk een hoog aantal inschrijvingen door de levering van een groot aantal eerder bestelde auto's. Dit jaar zijn er meer particuliere verkopen, maar het aantal wagens ingeschreven door bedrijven/leasing daalt na het PHEV-uitdoofscenario van vorig jaar. Als we de cijfers vergelijken met die van 2022, toen er 250.224 inschrijvingen waren, zien we een opmerkelijke groei van zo’n 75.000 eenheden of 23% in 2024."

Inschrijvingen van tweedehands (augustus 2024)

De cijfers voor de eerste acht maanden van 2024 laten een aanhoudende groei van het aantal inschrijvingen voor de tweedehandswagens zien, vergeleken met 2022 en 2023. Van januari tot augustus 2022 bedroeg het totaal 431.420 stuks. Voor dezelfde periode in 2023 was dat 464.006 en het steeg in 2024 naar 490.296.

Dat is een groei van 5,7% tussen 2023 en 2024, en zelfs van 13,6% tussen 2022 en 2024.

Enkele grote concessiehouders en tweedehandsverkopers deelden hun interessante inzichten met ons.

Simon Bossuyt, DEX: “In de afgelopen weken zagen we schommelingen in de showroombezoeken, het verliep eerder in vlagen. Dat is niet verwonderlijk want enkele van onze franchisers hadden hun jaarlijks verlof, maar ook de particulier – in combinatie met het goeie weer – was wat afwezig. Door het betere weer waren de weekends iets rustiger, maar qua verkoop zijn we uiteindelijk al bij al toch tevreden. De verkoop blijft stabiel, dank zij ons aanbod met opnieuw heel wat interessante nieuwe wagens kent snel de deur uit gaan. Benzine en hybride blijven op dit moment nog steeds het best verkopen maar dit komt natuurlijk ook omdat het grootste aanbod ligt bij die motorisaties.

In de meeste gevallen blijven financieringen de ‘go-to’ voor verkoop. In de werkplaatsen was het drukker aan het begin van de maand augustus omdat heel wat klanten hun wagen nog lieten onderhouden vooraleer op verlof te vertrekken.”

Ivo Willems, Cardoen:  “Voor ons is het alvast een goede zomer. We hebben meer bezoekers in onze toonzalen mogen ontvangen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Ook omdat we een ruimer aanbod dan een jaar geleden hebben, terwijl er nog steeds voldoende vraag blijft in de markt. We kunnen makkelijker nieuwe wagens vinden, het is hoogst opmerkelijk dat de kortingen behoorlijk hoog oplopen en dat we een breder aanbod hebben dan in januari. De klanten voelen dat er koopjes te doen zijn en dat wagens snel leverbaar zijn.

Door het grote aanbod aan nieuwe wagens volgt automatisch het aanbod aan occasies: er is veel keuze en we zien dat onze gemiddelde verkoopprijs van tweedehandswagens stabiel is gebleven. De stijgende tweedehandsprijzen behoren dus tot het verleden.

Qua onderhoud is het nu het moment om een afspraak te boeken want in oktober en november worden de garages overspoeld met bandenwissels (van zomer- naar winterbanden), lopen de agenda's weer vol en moet de klant langer wachten.”

Henri de Hemptinne, CIAC: “Tot 20 augustus is het zeer rustig geweest in de showrooms maar vanaf dan zitten we opnieuw aan een normaal niveau van bezoeken door zowel particuliere – die amper interesse hebben in leasing - als professionele klanten. Het valt daarbij alvast op de klanten echt naar de garage komen met de intentie om een wagen te bestellen. Datzelfde zien we ook bij de tweedehandswagens: het is de afgelopen twee weken opnieuw behoorlijk druk geworden en men is bereid om een auto te kopen ondanks de soms hoge prijzen – die de afgelopen maanden echter wel aan het dalen zijn.

In de werkplaats blijft het erg druk en krijgen we vaak zware herstellingen voorgeschoteld. Feit is dat klanten langer met hun wagen willen rijden en er daardoor meer herstellingen moeten uitgevoerd worden. Ook de afname van het aantal merkgarages verhoogt op dit vlak de druk.” 

Marc Van den Kerkhof, Van Mossel: “Bij de nieuwe wagens blijft de markt van de particuliere verkopen aan de zwakke kant, maar we merken wel een lichte verbetering. De klant is zeer prijsgevoelig en aanbiedingen op instapwagens gekoppeld aan aantrekkelijke financieringsvoorstellen of ballonkredieten hebben succes. De voorkeur van de particulier blijft uitgaan naar voordelige benzine motoren en de impact van de EV-premie blijft marginaal. De Fleetmarkt blijft zwak en trekt niet aan. Elektrische wagens – met een steeds groter aanbod - domineren omwille van de fiscaliteit maar sommigen overwegen wel wagens met een verbrandingsmotor ondanks de fiscale afstraffing. Plug-In Hybrides zijn in mindere mate een alternatief, het uitdovende fiscale voordeel indachtig.

Opmerkelijk: op de nieuwmarkt zien we bij verschillende merken een vertraging in de levering van nieuwe modellen.

Op de occasiemarkt is er een duidelijk vraag door de particulieren, vooral voor goed geprijsde budget wagens, dit ter compensatie van het lagere aanbod nieuwe instapwagens. Door de verschuiving van nieuwe naar tweedehandsaankopen voor sommige klanten, neemt ook de interesse in financieringsvormen zoals Private Lease toe. Gunstig is dat het aanbod verruimt, de verkopen gunstig evolueren en dat de prijzen normaliseren. De benzinemotor overheerst de occasiemarkt.

In de werkplaatsen, tot slot, blijven de planning nog altijd goed gevuld.”

Frédéric Vassamillet, SOCO: “Het was eerder rustig in onze showrooms tijdens de eerste twee weken van augustus. Dat is in lijn met de algemene vertraging in heel wat verschillende economische sectoren, maar is ook te wijten aan het feit dat veel potentiële klanten op vakantie waren. Vanaf 19 augustus zagen er echter een duidelijke opleving.

De vraag naar dieselvoertuigen blijft dalen, maar ook de interesse in benzinevoertuigen is licht gedaald, ten gunste van mild-hybrid benzine- en dieselvoertuigen. Deze trend toont aan dat consumenten steeds meer openstaan voor schonere technologieën en we verwachten dat deze verschuiving zich verder zal doorzetten, zeker omdat zowel de oplaadinfrastructuur als batterijtechnologieën erop vooruit blijven gaan”.

Details tweedehandse personenwagens (augustus 2024)

De merken van tweedehandsauto's die de verkoop domineerden tijdens de eerste 8 maanden van 2024 zijn Volkswagen en BMW. De top 5 wordt aangevuld door Mercedes, voor Opel en Peugeot.

Wat betreft de populairste modellen veranderde er in augustus niets voor de top 5 (gecumuleerde cijfers). De VW Golf (19.698) blijft op de eerste plaats, voor de VW Polo (13.940), de Opel Corsa (12.536) en de BMW 3 Reeks (11.074). De BMW 1 Reeks behield zijn positie met 9.961 inschrijvingen.

De benzinemotoren domineren nog steeds bij de tweedehandswagens met 55,2% marktaandeel, terwijl diesel terrein verliest tot 31,6%. Die trend is nog duidelijker bij nieuwe dieselvoertuigen, waar het marktaandeel halveert van 9,1% in 2023 naar 5,6% in 2024.

Het is anderzijds bemoedigend dat het aandeel hybride en elektrische voertuigen blijft toenemen, zelfs al blijft deze stijging bescheiden. 12,7% van de ingeschreven wagens zijn nu oplaadbaar, iets meer dan drie kwart daarvan (10%) plug-inhybrides en de rest (2,7%) volledig elektrisch.

De verhoudingen liggen duidelijk anders voor nieuwe inschrijvingen van personenauto's, waar hybride en elektrische voertuigen, aangevuurd door leasingaankopen en aankopen voor bedrijfsvloten, het grootste deel van de verkoop voor hun rekening nemen, met een percentage van 63,1%.

In augustus 2024 bedraagt de mediane leeftijd van tweedehandsvoertuigen 7 jaar en 11 maanden, wat nog steeds relatief hoog is. De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen verraadt op zich niet echt dat het totale wagenpark flink aan het verouderen is, en dat is uiteraard een nefast verschijnsel voor de vergroening en uitstootreductie.

In de laatste maanden van 2023 is het aantal geleverde nieuwe auto's aanzienlijk toegenomen, waardoor er meer recente tweedehandsauto's op de markt zijn gekomen en het Belgische wagenpark is verjongd – 34% van de ingeschreven tweedehandswagens is minder dan 5 jaar oud.

De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit, maar er is beweging in. Maar liefst 88% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt 12% is voor de eerste acht maanden van 2024. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij – voorlopig nog - vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.

Vlaanderen blijft de markt voor inschrijvingen van tweedehandse personenwagens domineren, met een aandeel van 55%. Het marktaandeel van Wallonië blijft 37%, terwijl Brussel behoudt zijn marktaandeel van 8%.

 
TRAXIO STATS
TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.
De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

Welkom!

Onze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren (en kan je dus helaas niet weigeren).

Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden en om je gebruikservaring te optimaliseren. Lees het privacy- en cookiebeleid voor meer informatie.