Door nieuwe regelgeving worden vanaf juli 2024 verschillende nieuwe voertuigen van categorieën M, N en O geblokkeerd bij inschrijving. Concreet gaat het om voertuigen waarvan de certificaten van overeenstemming met ingang van 7 juli 2024 niet langer als geldig beschouwd worden volgens GSR II.
De voertuigen die niet aan de regelgeving van GSR II (General Safety Regulation II) voldoen, kunnen dus vanaf 7 juli niet meer ingeschreven worden tenzij ze op een restantvoorraadlijst van de basisfabrikant staan. Het gaat bijv. om regelgeving rond frontale of zijdelingse botsing, TPMS, geavanceerde noodrem, enzovoort.
Er zal een restantvoorraadregeling komen voor de regelgevingen waarvoor een code B is opgenomen in de tabel van bijlage II van VO 2019/2144 (code B verwijst naar datum 7 juli 2024 waarop registratie van voertuigen geweigerd kan worden als ze niet voldoen aan GSR II).
U kan de tabel ook vinden in de omzendbrief op: mobilit.belgium.be/nl/weg/voertuigen/restantvoorraad.
Er kan best met de invoerder contact opgenomen worden om te verifiëren of de basisvoertuigen aan GSR II voldoen of niet, en dus eventueel op een lijst moeten opgenomen worden. Enkel de gemandateerde invoerders mogen een lijst indienen.
Met welke deadlines moet u rekening houden voor inschrijvingen?
Hebt u nog voertuigen in stock die niet voldoen aan de regelgeving? Dan kunt u deze alsnog inschrijven via de regeling voor voertuigen uit restantvoorraden. Dit kan tot en met 6 juli 2025 voor complete voertuigen en tot en met begin 6 januari 2026 voor voltooide voertuigen.
Vergat u voertuigen in te schrijven?
Dan kunt u de ingediende lijsten later nog aanpassen. Dit is mogelijk tot 7 november 2024. Daarna zijn wijzigingen niet meer toegestaan. Hou er ook rekening mee dat u voertuigen, opgenomen op een restantvoorradenlijst, in de DIV-databank moet preregistreren voordat de aanvraag naar de Directie Certificatie en Toezicht gestuurd kan worden.
Belangrijk om weten: u hebt geen alternatieven om deze voertuigen in België in te schrijven.