In haar recente beleidsnota erkent de nieuwe federale regering dat de overstap naar volledig elektrische voertuigen niet voor iedereen een haalbare optie is. Het opladen van elektrische wagens blijft met name moeilijk in stedelijke gebieden - zeker in flatgebouwen zonder laadinfrastructuur - alsook op het platteland het aantal oplaadpunten beperkt is.
Daarom heeft de regering besloten om een verlengde overgangsperiode voor hybride voertuigen in te voeren zodat elektromobiliteit geleidelijk kan worden ingevoerd. Voor deze overgangsperiode is de fiscale aftrekbaarheid herzien voor bedrijven en zelfstandigen die hybride voertuigen gebruiken.
Maximale belastingaftrek gehandhaafd tot 2027
De maximale belastingaftrek voor hybride voertuigen van 75% wordt verlengd tot eind 2027. Daarna zal deze aftrek geleidelijk worden verlaagd tot 65% in 2028 en 57,5% in 2029. Dit is helemaal in lijn met de verlaging van het belastingvoordeel voor elektrische wagens. Deze tarieven zullen gelden zolang het voertuig door dezelfde eigenaar of leasehouder wordt gebruikt.
Een korting voor de minst vervuilende PHEV's
In een poging om duurzamere mobiliteit te promoten, maakt de overheid een uitzondering op deze beperkte aftrekbaarheid voor hybride voertuigen die maximaal 50 gramCO2 per kilometer uitstoten. Indien deze voertuigen volgens de berekeningsformule in aanmerking komen voor een aftrekpercentage dat hoger is dan 75%, dan kan dit voordeligere tarief tot eind 2027 worden toegepast.
Aftrek van brandstof- en elektriciteitskosten
Met betrekking tot de gebruikskosten van hybrides heeft de regering besloten om een onderscheid te handhaven tussen brandstofkosten en elektriciteitskosten:
Een realistische en inclusieve maatregel
Met deze aanpassingen biedt de regering een soepelere overgang naar elektromobiliteit waarbij ze rekening houdt met de financiële en praktische beperkingen van veel burgers en bedrijven. Dit beleid is pragmatisch bedoeld en vermijdt een al te rigide aanpak die bepaalde categorieën gebruikers zou kunnen uitsluiten van de overgang naar een groenere mobiliteit.
Deze maatregelen helpen de betrokken bedrijven en werknemers om de CO-uitstoot van hun bedrijfsvoertuigen op een meer evenwichtige en realistische manier geleidelijk te verlagen.
Deze maatregelen moeten echter nog worden omgezet in wettelijke bepalingen. Dit artikel is daarom opgesteld onder voorbehoud van hun definitieve goedkeuring.
Foto: Pixabay